HALM

HALM

• Insläpp:2000 – 2200

I somras fick de hela Stora Torg att koka, vi har längtat sedan dess och äntligen kommer dom tillbaka! ?

Americana-och countryrockbandet HALM är Umeås bidrag till den svenska americanamusikens kanske viktigaste tidsera – det vill säga den som pågår just nu. Aldrig förr har vårt land omsatt så mycket talang och kvalitet inom den här musikstilen.

I HALMs fall har vi att göra med ett band som tydligt bottnar i Norrland och gräver där de står, med en skandinavisk särprägel som blir extra tydlig på “RUNNER” – deras nya album som kommer ut den 23 februari. Trots sina 26-27 bast fyllda har de existerat som grupp i mer än 15 år (!) vid det här laget, konstant med en nyfikenhet och spelglädje som tagit dem runt jordklotet – några turnévarv i Europa, ett besök i Kina och säkert bortåt 4-500 spelningar i Skandinavien – vilket är den starkaste orsaken till att “RUNNER” låter så imponerande “färdig”. Det är den sortens stamina och självklarhet man får som musiker när man i praktiken bor i sin turnébuss, på väg till nästa gig.

Två singlar från albumet har redan funnits ute ett tag, närmare bestämt “Lose myself” från 2022 och “Just in time” som kom i våras. När de nu får sällskap av åtta helt nyskrivna låtar blir det också tydligt vilken bredd HALM besitter, i allt från tunga ballader och ödslig blues till renodlade rock-refränger. Det är producent Johannes Bergenheim och inspelningstekniker Roger Krieg (bekant från sina uppdrag åt bland annat Marie Fredriksson, Louise Hoffsten, Lisa Nilsson, Helen Sjöholm med flera) som bär det största ansvaret för detta, och för att skivan trots sin bredd ändå låter kristallklar och snyggt sammanhållen.

HALM består av Johanna Sandgren (sång och banjo), Lisa Johansson (sång och gitarr) samt William Ignberg (gitarr). Kärntrion förstärks under sina konserter av trummor och bas. På meritförteckningen finns som exempel stora spelningar i Norge där de uppträtt med bland andra Emmylou Harris och Carlene Carter. Här hemma har vi sett dem i TV4:s “Bingolotto” två gånger, som supportakt till bland andra Jill Johnson, The Boppers och Whitney Rose, och inte minst på prestigefyllda festivaler som Sthlm Americana.

TIDER & BILJETTER
Insläpp från: 18:00
Förköp: 150 kr (Medlem/student 130 kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Coop City och Direkten ombud.
Åldersgräns: 18år

Ett arrangemang av Kulturföreningen Äntligen i samarbete med Amplifi. Med stöd av Studiefrämjandet Skåne-Blekinge, Kulturrådet, Svensk Live, Skånsk Live, Region Skåne och Kristianstads kommun.