Will Hoge med band (US)
Mar

Will Hoge med band (US)

• Insläpp:1900 – 2300

Tennessee-födda singer/songwritern Will Hoge har gjort sig ett namn med sin själfulla blandning av Americana och heartland rock, och ett till synes aldrig avstannande turnerande. TonÃ¥ren i garageband i Franklin, TN till trots sÃ¥ inleddes karriären pÃ¥ allvar när han flyttade de dryga tre milen till Nashville och gav ut debutalbumet ’Carousel’ (2001). Hoge etablerade sig snabbt som en skicklig lÃ¥tskrivare, duktig liveartist och en riktig kritikerfavorit, där bland annat Rolling Stone jämfört honom med Bob Seger och John Mellencamp.
Han har byggt ett följe på det klassiska sättet; genom ett outtröttligt turnerade (över 200 spelningar om året) och en stadig ström av nya skivor. Dessutom har han hunnit dela scen med bland andra My Morning Jacket, the Black Crowes och Drive-by Truckers.

2012 kastades plötsligt Hoge in i rampljuset när the Eli Young Band nÃ¥dde #1 pÃ¥ Billboards Country-charts med en version av hans lÃ¥t ’Even If It Breaks Your Heart’. Singeln sÃ¥lde platinum och Hoge blev nominerad för bästa countrylÃ¥t vid bÃ¥de Grammys, CMA och ACM. Uppmärksamheten gjorde att man kort därefter kunde se honom uppträda pÃ¥ bland annat Grand Ole Opry och The Late Show with David Letterman.

Han blev allt mer efterfrÃ¥gad som lÃ¥tskrivare, och bland annat sÃ¥ kunde man höra singeln ’Strong’ i en reklamfilm för Chevrolet-pickupen Silverado 2014. Efterföljande albumet ’Small Town Dreams’ blev ocksÃ¥ hans största framgÃ¥ng hittills dÃ¥ albumet klättrade till 15e-platsen pÃ¥ country chartsen i hemlandet.

Strax efter ’Small Town Dreams’ tröttnade Hoge pÃ¥ att bli begränsad av band-formatet och gav sig ut pÃ¥ en lÃ¥ng solo-turné för att hitta tillbaka till kärleken för musiken. En turné som ocksÃ¥ tog honom till Sverige för första gÃ¥ngen 2016. Resandet gav ny energi och han gav sig in i studion med ett gäng allstar-musiker för att spela in ’Anchors’. En självproducerad skiva som kom ut via Eldo/Thirty Tigers augusti 2017, föranledd av singeln ’Little Bit of Rust’ – en duett med Sheryl Crow.

TIDER / BILJETTER
Insläpp: 19:00
Förköp: 150kr (Medlem/student 120kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Tourist Center Kristianstad och Direkten ombud.
Dörren: 200 kr (Medlem/student: 150 kr) Obs, endast om ej slutsålt.
Åldersgräns 18år

Mer om biljetter och tillgänglighet hittar du här:

Äta innan showen? Boka bord på 044-200075, meny finns på kristianstad.kyparn.se/biljardkompaniet eller www.facebook.com/biljardkompaniet

Ett arrangemang i samarbete med Kompakt Disk, Studiefrämjandet, Svensk Live och Kultur/Fritid.