Susto (US)

Susto (US)

• Insläpp:1900 – 2300

Efter att SUSTO släppte sitt andra album »& I’m Fine Today« i början av Ã¥ret i USA har det exploderat pÃ¥ hemmaplan. Plattan fick ett strÃ¥lande mottagande, bandet har turnerat konstant, flera stora TV-shower…allt sammantaget har gjort SUSTO till ett hett namn. Och nu är det äntligen dags att öppna porten till Europa.

Bara för fyra-fem år sedan var läget ett helt annat. Justin Osborne behövde en paus. Han hade skrivit och spelat in musik sedan han var 15 och vid 26 års ålder kändes det som han gick i cirklar. Eller snarare stod och stampade på samma plats. Han behövde en förändring och därför lade han ner sitt gamla band Sequoyah Prep School och flyttade till Kuba!

Tanken var att lägga musiken åt sidan och ägna sig åt något samhällsbyggande arbete, men ganska snabbt hamnade Justin i Kubas musikerkretsar. Och låtarna fortsatte att komma, vare sig han ville eller ej.

Osborne skrev på låtarna som skulle bli SUSTOs debutalbum (2014) när hans producent Wolfgang Zimmerman introducerade honom för gitarristen och låtskrivaren Johnny Delaware och SUSTO var ett faktum.

SUSTO släppte debutplattan på egen hand och började turnera hårt. Ryktet spred sig snabbt, publiken strömmade till och bland de nya beundrarna fanns Band of Horses Ben Bridwell.

Musikerna som Osborne och Delaware rekryterade för livebandet — Corey Campbell (gitarr, keys, sÃ¥ng), Jenna Desmond (bas) och Marshall Hudson (trummor, percussion) – följde med till studion för att spela in uppföljaren »& I’m Fine Today«, som nu äntligen släpps i Europa. Den lätt flummiga countryrocken frÃ¥n debuten finns kvar, men har lyfts till nya höjder. FramgÃ¥ngsreceptet bestÃ¥r av lager av keyboards, intrikata rytmer och feta gitarrsolo i kombination med ett extremt starkt lÃ¥tskriveri, där en osviklig popkänsla adderats till countryrocken.

TIDER / BILJETTER
Insläpp: 19:00
Förköp: 175kr (Medlem/student 140kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Tourist Center Kristianstad och Direkten ombud.
Dörren: 250 kr (Medlem/student: 200 kr) Obs, endast om ej slutsålt.
Åldersgräns 18år

Mer om biljetter och tillgänglighet hittar du här:

Äta innan showen? Boka bord på 044-200075, meny finns på http://kristianstad.kyparn.se/biljardkompaniet eller www.facebook.com/biljardkompaniet

Ett arrangemang i samarbete med Kompakt Disk, Studiefrämjandet, Svensk Live och Kultur/Fritid.