Stry Terrarie & Dark Continent

Stry Terrarie & Dark Continent

• Insläpp:1900 – 0100

Kulturföreningen Äntligen presenterar under Kulturnatt Kristianstad:

STRY TERRARIE
Stry Terrarie släppte 1978 Sveriges första (!) punksingel ’Vårdad Klädsel’ med sitt band Kriminella Gitarrer. Vidare har Stry varit med i Garbochock, Ebba Grön, Rymdimperiet, Imperiet, Babylon Blues etc.

Nu har han återförenat Stry & Stripparna för ett antal konserter som bjuder på guldkornen från över 30 år i rockbranschen.

DARK CONTINENT
Att inte vila på gamla lagrar sägs vara av godo. Det finns ett förr, det finns ett nu.
Någon gång under mitten på 80 talet bildades Dark Continent. Efter nästan tio år, två fullängdsalbum ett antal singlar, turnéer, MTV videos, jublande kritiker och fans hade bandet nått vägs ände. När Dark Continent sedan under devisen “Återuppstå och dö” 2013 återföddes var tanken att göra en smash-and-grab-kupp in i samtiden och sen raskt och hedersamt dra sig tillbaka in i det förgångnas skuggor – så blev inte fallet.

Dark Continent har tryckt in återställningsknappen, satt parametrarna på noll, justerat startblocken, tagit nytt sikte och med kraft gett sig ut i ett okänt nu.
Ett nu där det drygt tre år efter nystarten kan konstateras att allt det som förmodades vara sagt, allt det förmodades vara gjort, inte på långa vägar överensstämde med verkligheten.

Bandet är förvånat. Fansen likaså. Och det är där någonstans nyckeln till denna fortsättning har sin grund. Efter återfödelsen har kreativitieten flödat: 2 nya singlar under 2015; Vertigo tillsammans med Maja Gullstrand och Hotel life and tonic drinks, Utan att vila släppte Dark Continent 2015 en 5 spårs EP – Extended Play. Skivan är inspelad i Tambourine Studios i Malmö med Ludwig Böss (Ray Wonder Band of horses) som inspelningsproducent. Våren 2016 släppte Dark Continent en tung cover på Robyn låten Dancing on my own. Och i slutet av 2016 är bandet tillbaka – igen och levererar en 2 spårs singel ”Sleep Tonight/ Election Day”

I och med detta tar DC ett steg vidare, kanske två! Idogt turnerande gjorde bandet till ett av de mer omtalade live namnen på den svenska indiependentscenen under 80 och tidiga 90 talet och man har nu tagit ytterligare ett kliv även live, En show utöver det vanliga där det visuella får spela en ännu större roll än förr.

TIDER / BILJETTER
21.00 Dark Continent
22.30 Stry Terrarie

Gratis entré
Åldersgräns 18år

Mer om biljetter och tillgänglighet hittar du här:

Äta innan showen? Boka bord på 044-200075, meny finns på http://kristianstad.kyparn.se/biljardkompaniet eller www.facebook.com/biljardkompaniet

Ett arrangemang i samarbete med Kompakt Disk, Studiefrämjandet, MoKS och Kristianstad Kommun.