DALAAPAN – med Isak Jansson

DALAAPAN – med Isak Jansson

• Insläpp:2000 – 2200

Efter en kritikerrosad och bejublad vårturné reser Isak Janssons vidare under hösten 2023 med sin föreställning DALAAPAN! En standupshow om en apa som rymde.

För nästan 100 år sedan försvann en apa från en cirkus i byn Enviken utanför Falun. Jaktlaget skickades ut, skott avlossades, men vad hände sen? Den märkliga berättelsen väckte komikern Isak Janssons nyfikenhet. Vart tog apan vägen? Fanns det någon apa överhuvudtaget?

När pandemin härjade och Sveriges invånare bakade surdegsbröd och bunkrade toapapper satt Isak på Kungliga Biblioteket och letade efter svaret på gåtan. Vad hände med apan?
Resultatet blev föreställningen Dalaapan. En föreställning om att hitta hem via en märklig omväg som en bortsprungen markatta trampade upp.

Dalaapan är en varm humorföreställning om att hitta kärleken till landsbygden och hembyn. Den handlar om dialekter, smeknamn, landsortsmentalitet, fördomar, Kalle Wahlström Zackari, mormor, jantelag och finska lejon.

Isak Jansson utågs till Årets Manliga Komiker 2020 på Svenska Standupgalan. Han har även vunnit Årets Föreställning 2019 med sin föreställning Quick – En humorshow (tillsammans med Ola Aurell). Han har synts/hörts i bla Släng dig i Brunnen (SVT), Tankesmedjan (P3) och Confessions (Comedy Central). Han driver humor- och rollspelspodcasten Rollspelsklubben.

Dalaapan är Isaks fjärde soloshow efter: Allt är floristernas fel (2014), Isak Jansson löser alla världens problem på 60 minuter (2016), Quick – en humorshow (2018).

Sagt om showen:

”Det här är en av de mest genomarbetade standups jag sett i hela mitt liv … Han levererar skämten på ett väldigt varmt och klurigt sätt, han har en personlig stil och han behöver inte roasta nån, det finns ganska mycket värme och kärlek. ”
– Caroline Hedman, P4 Dalarna

” En skön och avslappnad standup av och med Isak Jansson. Konsten att prata om en händelse som kanske har skett, om så för länge sedan, i nästan 2 timmar är en konst.”
– Pascen.se

”Det är en välskriven och varierad monolog, full av tvära kast, infall och utvikningar”
– Anders Gustafsson, Falukuriren

”bara att lyfta på hatten för Isak Janssons verbala cirkuskonster.”
– Erik Wikström, Gävle Dagblad

TIDER & BILJETTER

Insläpp: från kl. 18.00

Förköp: 295 kr (Medlem: 255 kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Coop city Kristianstad och Direkten ombud.

Åldersgräns: 18år

Förboka gärna er mat, Biljardkompaniets meny finns på: www.facebook.com/biljardkompaniet

Mer om biljetter och tillgänglighet hittar du här: http://kulturforeningenantligen.se/biljetter/

Ett arrangemang av Kulturföreningen Äntligen. Med stöd av Studiefrämjandet Skåne-Blekinge, Kulturrådet, Svensk Live, Skånsk Live, Region Skåne och Kristianstads kommun.