POPKORN NORDIC

POPKORN NORDIC

• Show:1900 – 2300

För första gången i Popkorn Nordics historia görs ett stopp på Biljardkompaniet. Som vi längtar!
Sex utvalda band ger sig ut på gemensam skåneturné och onsdagen den 30 oktober landar de i Kristianstad! Under turnén får banden coachning av personer ur musikbranschen och vi utlovar rejält ös och hög kvalitet.

MOTHER MERSY
”Inspirerade av band och artister som David Bowie, Jeff Buckley och Led Zeppelin (såväl som mer nutida akter såsom Rival Sons, Dirty Honey och Greta Van Fleet), men också av de mörka personporträtten i Stephen Kings romaner och de kraftfullt kompromisslösa deltagarna i Ru Pauls Dragrace. Detta Malmöbaserade bandets musik sträcker sig från smutsig up-tempo rock’n’roll till melankoliska, psykedeliska ballader från en plats där old school 70-talsrock möter samtida rock’n’roll. Energiskt och själfullt, utan att be om ursäkt.”

MAJOR BUSINESS
”Ösigt och snabbt – tajt och tralligt! Major Business beskrivs som en unik blandning av Australiens psykedelia, 00-talets garagerock och en dos av Beatles-magi! Malmöbaserade bandet gjorde sin debut raka vägen till final i Imagine Sweden med juryns lovord “energin exploderade och ni blev publikfavoriter!”.
Sedan dess har de spelat på klubbar och festivaler samt släppt deras debut-EP ”The Basement Bureau”(2022). Året därpå släpptes Live-EP:n “Live at Tambourine Studios”(2023) tillsammans med en uppskattad live-video-inspelning som blev uppmärksammad av bl.a. RGM.
I sommar 2024 släppte bandet sin nya singel “Detox Detour” i kombination med ett flertal spelningar i både Sverige och Danmark. Nu står också Major Business inför nästa stora steg, att färdigställa sitt första fullängdsalbum.”

SÖNDAGSKLUBBEN
”Den som frågat vet att Söndagsklubben vill göra RnB på svenska. Men bandet har bara funnits sedan hösten 2021 och börjar likt en treåring utveckla och visa sin egen vilja.
I dag är Söndagsklubben cigarr- och brun skinnjackedoftande 70-talsorgel på förfest hos 90-talets RnB med en hatkärlek för svensk pop. Cheeky möter nonchalans i känslosamma texter skapta för malmöromantikern. Det är svängigt, det är Möllan, det är retro. Eller som en kompis kompis sa: ”lite som en snällare version av Amy Winehouse”.
Namnet Söndagsklubben är en blinkning till de ökända söndagskvällarna på 70-talets Café Opera. Runt bord 77 samlades dåtidens elit för att höra det senaste (och bästa) skvallret inom nöjesbranschen. Dessa kvällar blev senare kända som Söndagsklubben.”

FARSOT
”Behöver du skölja ur öronen från radio-pop och R’n’B? Då är Farsot boten! Spark-i-arslet rock ’n’ roll från yttre rymden, på ett hak nära dig! Farsot har röjt i Kristianstad sedan 2012 men under olika namn. Nu har de unga gubbarna landat i rockens förlovade land av pentaskalor och power chords.”

ALKINE
”Alkine är ett metal-band som grundades i Skåne 2023. Deras sound grundar sig i snabb, groovig thrash-metal med melodiska inslag. Alkine släppte sina första singlar och debut EP under hösten 2024. Mängder med energi, högljudd, tung och hård metal är vad Alkine tar med sig upp på scen.”

MOJO PIN
”Kommer du ihåg musiken som spelades på din walkman på väg till skolan? Har du någonsin drömt tillbaka till ljudet av det råa 90-talet? Mojo Pin bildades 2022 med den gemensamma visionen att skriva musik från hjärtat och ge tillbaka den nostalgiska känslan – och samtidigt introducera ett helt nytt sound som definierar Mojo Pins identitet. Efter att ha släppt debutalbumet ’wrist’ och en musikvideo till låten ’funeral’ är de tillbaka med ny musik från deras kommande album. Om du letar efter eufori, sjukliga riff och en hel del skrik, behöver du inte leta längre.”

TIDER / INFO
Fri entré
Garderob: 50 kr
Dörrar: 18.30
Showstart ca: 19.00
Åldersgräns: 18 år.

Ett arrangemang av Studiefrämjandet, i samarbete med Kulturföreningen Äntligen och Biljardkompaniet.