Event

• Adress:Kristianstad
  • Lokal:Biljardkompaniet
  • Show:2000 – 2200

Skräckorkestern från Bromölla, The Dahmers, gör en utav få hemmaspelningar på Biljardkompaniet! Med sig har de dessutom det eminenta Malmö-bandet Missiles!

I ett tumult av punkenergi, klassisk rock och catchiga pop-melodier som sätter sig som en blodigel på hjärnan har The Dahmers formats. Ett Frankenstein´s monster som inte drar sig för att mixa sina vitt spridda influenser. Man kan höra inspiration från band som bl.a. Ramones, Thin Lizzy, Beatles, Misfits, Status Quo, Black Flag och ABBA. Resultatet blir adrenalinfylld punkig garagerock med catchiga medryckande pop-melodier. Blandat med mörka teman om skräck, frustration och utanförskap gör dessa kontraster The Dahmers till ett färgstarkt och originellt band som går sin egen väg.

De har sedan debutalbumet 2014 flitigt turnerade i Sverige och resten av Europa. De har släppt ut bÃ¥de singlar och EP’s pÃ¥ löpande band. Under 2023 har bandet varit aktuella med sitt släpp av EP’n ”Ghouls In The Garage”.

Sedan starten har bandet turnerat med band som bl.a. Against me!, The Dwarves, och Millencollin. Under hösten 2021 gjorde de en support-turné med The Hives på stora scener runt Europa.
The Dahmers är nästa stora band ut i en klassisk svensk tradition av högkvalitativ rock och punk!

Support: Missiles
Efter att ha verkat i det fördolda under ett antal år har Missiles slutligen tagit sig ut ur radioskuggan. År 2024 släpptes debutskivan Weaponize Tomorrow, en skiva som kan beskrivas som en bitterljuv mix av postpunk-genrens vida hörn med lika delar finess som gotisk mörker. Bandet består av medlemmar som tidigare verkat i band som Antichrist, The Dahmers, Vidunder och Necrovation, men Missiles är något helt annat. Musiken brukar liknas vid band som Killing Joke, Gun Club och Chameleons såväl som svenska storheter som Imperiet och Cortex.

TIDER & BILJETTER
Insläpp från: 18:00
Showstart ca: 20:00
Förköp: 270 kr (Medlem/student 250 kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Coop City och Direkten ombud.
Åldersgräns: 18 år
Mer om tillgänglighet hittar du här: http://kulturforeningenantligen.se/biljetter/

Vill ni äta innan showen?
Bordsbokning sker till: boka@biljardkompaniet.se
Biljardkompaniets meny hittar du här: www.facebook.com/biljardkompaniet

Evenemanget på Facebook:

Ett arrangemang av Kulturföreningen Äntligen i samarbete med Amplifi. Med stöd av Studiefrämjandet Skåne-Blekinge, Kulturrådet, Svensk Live, Skånsk Live, Region Skåne och Kristianstads kommun.