The Reputations (US)

The Reputations (US)

• Insläpp:2200 – 2300

Konsert med lika mycket soul som rock som americana. Oemotståndligt!

The Reputations är högspänning. Denna kvintett från Austin, Texas, bygger upp en elektrifierande ljudbild på en grund av rock’n’roll, powerpop och soul. The Austin Chronicle säger så här, en träffande beskrivning som sätter fingret på bandets förmåga att leverera harmonier i ett slagkraftigt format: ”Shoulder-shaking AM pop with invigorating, five-voice melodies. It sounds like a long lost best-of from a 60’s family band – but atop modern energy.”

Att The Reputations kommer från den kokande gryta av musik som Austin är råder det ingen tvekan om när deras toner ekar. Men med tanke på musiken de spelar fanns det egentligen bara en stad ett band som detta hade siktet inställt på: Memphis, Tennessee.

Att The Reputations andra platta, ”Electric Power”, kom att spelas in i staden föll sig därför naturligt. Kvintetten riggade upp för inspelning i det legendariska studiokomplexet Ardent Studios. Med sig hade bandet Jody Stephens, känd för att ha varit trumslagare i det band som signifikant utvecklade popmusiken under 1900-talets andra hälft, nämligen Big Star. Med Stephens som konstnärlig ledare fick The Reputations ett sound som flörtar med 60-talets sväng, men samtidigt är i musikalisk framkant, inte helt olikt just Big Star.

För att understryka bandets förmåga att blanda det gamla med det nya faller orden från The Austin Monthly helt rätt i sammanhanget: ”The Reputations have crafted a rare, real rock’n’roll record informed by the work of Big Star and Blondie.”

Kulturföreningen Äntligen är stolta och glada att kunna hälsa The Reputations välkomna till Kulturnatt Kristianstad 2019!

TIDER / INFO FÖR KVÄLLEN
20.00 Peter Case (US)
22.00 The Reputations (US)

Åldersgräns: 18år
Denna konsert är gratis och en del utav Kulturnatt Kristianstad.

Äta innan showen? Boka bord på 044-200075, meny finns på http://kristianstad.kyparn.se/biljardkompaniet eller www.facebook.com/biljardkompaniet

Ett arrangemang av Kulturföreningen Äntligen i samarbete med Kompakt disk, Studiefrämjandet Skåne-Blekinge, Kulturrådet, Region Skåne, Svensk Live, Skånsk Live och Kristianstad kommun.