The Dahmers + Memoria
Dec

The Dahmers + Memoria

• Insläpp:2000 – 2200

KRISTIANSTAD – ÄR NI REDO? ? Skräckorkestern från Bromölla, The Dahmers, gör en utav få hemmaspelningar på Biljardkompaniet.

Behöver vi helt ärligt ge er en presentation? Om ni bott under en sten:
I ett tumult av punkenergi, klassisk rock och catchiga pop-melodier som sätter sig som en blodigel på hjärnan har The Dahmers formats. Ett Frankenstein´s monster som inte drar sig för att mixa sina vitt spridda influenser.
Idén bakom bandet började som ett löst snack på en vild halloweenfest 2011. Men redan dagen efter träffades de för första gången i skitigt garage och skrev de första låtarna, inte långt efter släpptes deras första EP. Bandnamnet tog man efter den ökända seriemördaren Jeffrey Dahmer, vilket går hand i hand med medlemmarnas gemensamma intresse för skräckfilm och fascination för människans mörka sidor.
Man kan höra inspiration från band som bl.a. Ramones, Thin Lizzy, Beatles, Misfits, Status Quo, Black Flag och ABBA. Resultatet blir adrenalinfylld punkig garagerock med catchiga medryckande pop-melodier. Blandat med mörka teman om skräck, frustration och utanförskap gör dessa kontraster The Dahmers till ett färgstarkt och originellt band som går sin egen väg.
Sedan starten har bandet turnerat med band som bl.a. Against me!, The Dwarves och Millencollin i Sverige och övriga Europa. 2020 släpptes deras efterlängtade EP ”Witching Hour” som fick ett varmt mottagande av publiken. The Dahmers är nästa stora band ut i en klassisk svensk tradition av högkvalitativ rock och punk!

Support: Memoria
När Memorias debutalbum ”Cravings” släpptes 2019 på Novoton records, blev det snabbt omskrivet i musikpress, både på hemmaplan och internationellt. Uppföljaren, ”From The Bones”, med släpp under 2023, är liksom debuten ett mörkt album där texterna rör sig kring tankar om krig, jämställdhet, Me Too, ångest och ensamhet. Första singeln på kommande skiva, ’Along the sea’, en duett med Niklas Stenemo (Kite) fick fina recensioner. Även Senaste singeln ”Girl” som släpptes i september, en låt tillägnad alla kvinnor som någon gång fallit offer för övergrepp av män och samtidigt en hyllning till alla som vågat och vågar vara starka tillsammans.
Musikaliskt befinner de sig någonstans mellan synth och darkwave; det är dynamiskt och pulserande, storslaget och minimalistiskt, monotont och varierat. Motpolerna driver albumet framåt. Bakom Memoria finns Tess De La Cour och producenten Rikard Lindh.

TIDER & BILJETTER
Insläpp från: 18:00
Förköp: 250 kr (Medlem/student 225 kr) via www.tickster.com, Kompakt Disk, Coop City och Direkten ombud.
Åldersgräns: 18år
Mer om tillgänglighet hittar du här: http://kulturforeningenantligen.se/biljetter/

Vill ni äta innan showen?
Bordsbokning sker till: boka@biljardkompaniet.se
Biljardkompaniets meny hittar du här: www.facebook.com/biljardkompaniet

Evenemanget på Facebook:

Ett arrangemang av Kulturföreningen Äntligen i samarbete med Amplifi. Med stöd av Studiefrämjandet Skåne-Blekinge, Kulturrådet, Svensk Live, Skånsk Live, Region Skåne och Kristianstads kommun.